Fen Bilimleri dersi öğrencilerin küçük yaşta bilimsel düşünme becerilerini geliştirmeleri için mükemmel fırsatlar sunar. Biz de ”Işık Oyunu- Hacivat ve Karagöz" projesi ile Türkiye Yüzyılı Maarif Modelinin hedeflerini ve ilkelerini temel alarak, öğrencilerin hem bilimsel hem de kültürel yönlerini geliştirmeyi hedefledik. Projenin içeriği, bu modelin öne çıkan dört temel unsuru ile örtüşmektedir: değerler eğitimi, disiplinlerarası öğrenme, teknoloji ve yenilikçilik, ve yerelden evrensele uzanan anlayış. AyrıcaBigep’in amaçları arasında bilimsel düşünme becerilerini geliştirmek, öğrencilerin eğitim süreçlerine aktif katılımını sağlamak ve yaratıcı düşünmeyi teşvik etmek yer alır. Bu çerçevede yapılan “Işık Oyunu - Karagöz ve Hacivat” projesinde ışığın görmedeki rolünün anlatılması, öğrencilerin günlük yaşamla bağlantı kurması, bir bilimsel konu üzerinde düşünmelerine ve tartışmalarına olanak tanınmış. Öğrenciler, bilimsel düşünmeyi eğlenceli ve erişilebilir bir şekilde deneyimleyerek öğrenmişlerdir.Etkinlik kapsamında, "Işığın Görmedeki Rolü" konusu üzerinde durulmuş ve öğrencilere bu kavramı eğlenceli ve somut bir şekilde öğrenme fırsatı sunulmuştur. Geleneksel Türk gölge oyunu olan Hacivat-Karagöz temel alınarak bir "Işık Oyunu" etkinliği gerçekleştirilmiştir. Bu etkinlik şu aşamalarla gerçekleştirilmiştir:Sahne Hazırlığı:Öğrenciler tarafından gölge oyunu için bir sahne hazırlanmıştır. Bu sahne, ışığın doğrusal yayılmasını ve gölge oluşumunu gözlemlemeye uygun olacak şekilde tasarlanmıştır. Siyah bir perde, ışık kaynağı ve gölge figürleri (Karagöz ve Hacivat karakterleri) kullanılmıştır.Tiyatro Metni Yazımı:Öğrenciler, Hacivat-Karagöz karakterlerine uygun, eğlenceli ve eğitici bir tiyatro metni oluşturmuşlardır. Bu süreçte hem yaratıcılıklarını hem de iş birliği becerilerini kullanmışlardır. Metin, ışığın görme üzerindeki rolünü açıklayan ve günlük hayattaki etkilerini vurgulayan diyaloglar içermektedir.Işıkla Gösterim:Sahne arkasında bir ışık kaynağı kullanılarak Hacivat ve Karagöz figürleri perdenin üzerine yansıtılmıştır. Öğrenciler hazırladıkları metni canlandırmış ve gölgeler aracılığıyla bir hikaye anlatmışlardır. Gösterim sırasında ışığın doğrusal yayılması, gölge oluşumu ve ışık kaynağının nesneler üzerindeki etkisi deneyimlenmiştir.Bu projenin temelini oluşturan Karagöz ve Hacivat oyunları, Türk kültürünün önemli bir parçasıdır ve değerler eğitimi açısından çok değerlidir. Bu tür etkinlikler, öğrencilere empati, iş birliği, mizah anlayışı ve sosyal sorumluluk gibi değerleri öğretir. Ayrıca, bilimsel bir tema (ışığın görmedeki rolü) işlenirken öğrencilerin bu bilgiyi anlamaları ve hayatlarına entegre etmeleri, onları hem akademik hem de bireysel olarak daha donanımlı bireyler haline getirebilir.Işığın görme üzerindeki rolü gibi basit ama önemli bir bilimsel konuyu, öğrenciler Karagöz ve Hacivat aracılığıyla öğrenebilirler. Oyun ve etkileşim yoluyla öğrencilerin dikkatini çeken ve düşündüren sorular ortaya çıkabilir. Bu da onlara keşfetme ve sorgulama alışkanlıkları kazandırır.Sonuç olarak, bu etkinlik, hem kültürel hem de bilimsel bir bakış açısıyla öğrencilerin gelişimine katkı sağlarken, Bigep ve Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli kapsamında eğitimsel hedeflere ulaşılmasına yardımcı olur.
|